Duit Belanja Sally

6 Apr 2011

Berita Gembira untuk Anak-anak Sally!

Buat rerakan meowwmania kat sini, kita nak kongsi satu berita yang amat menggembirakan hati kita dan mungkin hati korang jugak!

Sebelum tu kita nak citer, Isnin lepas (5 April 2011), hampir sehari suntuk kita habiskan masa untuk selesaikan masalah anak-anak Sally nie. Niat dari rumah memang nak hantar anak-anak Sally kat SPCA Ampang (atau yang sewaktu dengannya) sebab tak nak jadi anak derhaka kat mak ayah. Yela, kan sebelum tu kita dah cerita perihal ayah kita yang tak tahan dengan bau berak anak-anak Sally termasuk Sally sekali yang mana kita tak sempat nak bersihkan sebab kita memang lambat balik kerja. Kita ada cerita masalah nie dulu. Dah lupa, boleh semak sini dan sini.

 
Bayangkan, nak cari SPCA aje hampir 3 kali kita tawaf depan pintu masuk Zoo Negara. Kesnya pasal arahan yang kita dapat dari internet tu, dia tunjuk laluan Genting Klang. Last-last bila dah 3 kali sesat tuh, barulah kita jumpa pusat tuh. Rupa-rupanya SPCA ni dekat je dengan rumah kawan kita yang dok Ampang tuh. Kalo kita tahu awal-awal, takdelah kita sesat larat sampai 3x. Hampeh betul ar!

Tengok jam, dekat pukul 4.10 minit. Fuhh lega! Masih ada masa 20 minit sebelum SPCA tu ditutup. Sebelum jumpa SPCA nih, kita dah pun tersesat kat Hospital Veterinar yang jalannya sehala menuju ke SPCA nih. Dua kali pulak kita datang situ, ingatkan yang tu SPCA. Kali kedua tu baru dapat tahu, SPCA tu lain, bukan yang tu. Melalui pekerja situ kita tahu arahan sebenar SPCA nie.

Oh yer, kita terlupa nak ambik gambar pusat SPCA tuh pasal time tu pikiran dok kalut sebab dah lambat sampai situ. Sesampai je terus tanya sorang brader India yang kerja situ. Brader nih terus terang je. Katanya, mereka just terima kucing-kucing yang dah besar dan tak ada sebarang penyakit serta dalam jumlah yang kecil. Memandangkan anak-anak Sally nie berjumlah 5 ekor, pastu jalan pun still tak betul, brader nih cakap, boleh je letak situ, tapi untuk 'ditidurkanlah!'. Kita dengar je camtu, terus kensel! Alasannya, pusat tuh dah tak mampu nak menampung kucing-kucing terbiar dalam kuantiti yang banyak. Dah tak muat. Huhu... (dalam hati kita kutuk, sampai hati korang bunuh kucing-kucing tuh!)

Kita kalut pk. Kat mana lagi nak hantar anak-anak Sally nie ek? Kat pusat-pusat lain, banyak nak syarat yang bukan-bukan. Just terima kucing yang dah divaksinlah, kucing yang dah 6 bulan ke ataslah, kucing yang dah jadi ahli persatuanlah, kucing itulah kucing inilah... banyak bebenor syaratnya!

Nak letak kat pasar, kita tak sampai hati. Entah macam manalah nasib anak-anak Sally nie nantik. Pandaikah mereka ini berdikari? Nak bagi orang, setakat nie takda siapa yang rela sebab tak reti nak jaga anak kucing. Ceh, alasan! Nak seribu daya, ok!

Perut dah lapor. Bayangkan dari pagi haram jamah satu hapa. Nak cepat punya pasal, malas nak sarapan sebab ingat kekonon boleh balik sebelum zohor. Last-last, ambik ko. Sesat! Dah Asar pun, anak-anak Sally masih tak tahu jalan penyelesaian. Tanya anak buah, any idea? Hampeh! Huhu... Si Sally pulak, dah tak sempat nak dikembirikan. Klinik dah tutup! Entah-entah Sally awal-awal dah doa mintak kita sesat moga anak-anak dia tak jadi dibuang atau diserahkan kat siapa-siapa. Hahaha.. Mana tahu, kan?? Keh keh keh! Yela Sally. Ko menang. Aku kalah! Huhu...

Tetiba teringat kat Masjid Bangsar, kes dua ekor kucing kita yang pernah 'dibuang' di situ dan dua-dua mendapat tuan baru on the spot! Tapi kini keadaannya berbeza. Kali ni yang nak dibuang, bukan seekor, tapi 5 ekor. Dah tu pulak, bukan kucing dewasa tapi anak kucing. Ada ke manusia prihatin yang nak bela anak-anak bulus nih? Kita memang tak yakin.

Arghhh...
Perut semakin lapar. Solat jap, lupakan seketika masalah anak-anak Sally tu, kita ajak anak buah makan gerai mamak. Pelita Nasi Kandar. Bayangkan lapar tak lapar, tak sangka air segelas tak cukup. Dan tak sangka pulak nasi beriani je tak cukup. Last-last order tosei dengan roti bom. Sirap dan nescafe ais dah jadi dua gelas setiap satu. Perghhh... ini bukan lapor, tapi menketedarah!

Pas makan, pk balik soal anak-anak Sally.

Dan bila sampai uma, tetiba kita dapat 'ilham'.

Cuba ubah jadual pemakanan mereka...

Kata vet, kucing makan 2x sehari. Tapi kita bagi tak tentu masa. Kadang tu asal depa mengiau je kita bagi. Walhal cara tu tak betul sebenarnya. Dan sekarang kita bagi depa makan 2x sehari pada waktu kita ada kat rumah. So dengan cara ini, depa semua akan berak ikut jadual dan jadual tu mestilah time kita ada kat rumah supaya kita boleh bersihkan berak depa cepat-cepat, sekali gus menyelesaikan masalah bau busuk yang ayah kita dok bising-bising sebelum ni. Makna kata, time kita takda kat rumah, depa suma dah kenyang dah berak dan masa depa tidur! Bila kita balik, baru depa makan dan aktif bermain. Macam mana? Hebat tak 'ilham' yang kita dapat nie? Of courselah kita mintak ilham nie kat Dia. Huhu...

Dan tadi idea nie telah terbukti keberkesanannya!

Kita sampai je depan pintu, takda bau busuk. Maknanya depa tak berak sebab depa dah berak tengah hari tadi time kita kat rumah. Fuhh! Lega!

Kita yakin jika keadaan ni berterusan, takkan ada masalahlah untuk kita pelihara depa. Sebab yang penting, ayah kita tak bising pasal bau busuk.

Ok tak idea nie?

Haha...

Btw sepanjang aktiviti sesat larat tuh, sempatlah kita singgah 2 buah kedai haiwan dan entah macam mana kita main beli je benda-benda di bawah nie secara spontan.




Ubat cacing untuk anak kucing
Kita macam tahu-tahu je tak jadi nak buang anak-anak Sally



Mainan Versi Cakaran untuk Anak Kucing
Sally tengok benda nie, buat dono je.. Mementang dah besar, hampeh!


Syampu anti Kutu dan Hama
Kesian tengok anak-anak Sally dok garu-garu



Mulai hari nie, Sally akan pakai jenama ini demi kesihatannya di  masa hadapan!
Best jadi Sally, kan? Hahaha...



Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? PitaPata Cat tickers

4 comments:

FVN said...

aku rasa prob ayah ko cuma bau busuk berak tu jela.. apa pun bela la anak2 sally tu elok2 eh... :)

meowwmania said...

alhamdulillah...

berita yang sangat menggembirakan :)

aunty meoww doakan semoga Sally dan anak-anaknya dapat terus bersama dgn Miss Ieza kita dan smoga semuanya berjalan lancar tanpa apa-apa masalah

smoga murah rezeki Miss Ieza sekeluarga, amin...

habsahharun said...

bagus2..alhamdulillah...:)

Ieza2fyza said...

@vin : mmg tu je mslhnya... td pon same.. balik uma, takde bau busuk dah.. happy seh!

@meowwmania : aminnnnn... mmg syg sgt kat Sally & anak2 dia... huhu...

@hh : TYVM! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perhatian!

***Kepada korang-korang yang dah follow blog kita, kita ucapkan jutaan terima kasih dan sebagai membalas budi, sila tinggalkan alamat URL blog korang di Kotak Cakaran untuk kita follow balik. TQ!
***Semua kandungan blog ini adalah milik blogger sepenuhnya dan semua idea dan penulisan terilham dengan spontan dan boleh jadi ianya muktamad atau boleh jadi ianya boleh berubah. Harap maklum!

Tentang Blogger

Ieza Hafizah cuma seorang manusia biasa macam korang jugak. Sebelum ini bekerja sebagai Pereka Grafik (percetakan) serta QC cum Admin dalam bidang percetakan, tetapi sebelum tu pernah menyandang jawatan sebagai Plate Maker untuk seketika. Namun disebabkan bakat dan minatnya telah terarah untuk menjadi seorang peniaga, kini Ieza Hafizah bekerja sepenuh masa untuk perniagaan kecil-kecilan milik keluarga. Cita-citanya moga satu hari nanti, beliau dapat membuka sebuah perniagaan miliknya sendiri, seterusnya merealisasikan impiannya untuk meramaikan lagi usahawan Melayu Islam di Malaysia ini, insyaAllah!