Duit Belanja Sally

4 Feb 2011

Kuantan Sedang Menangis, Tapi Aku Tak Nangis!



Salam meoww meoww semua...

Alhamdulillah, misi balik kampung telah pun berjaya dan aku dah pun selamat pulang ke pangkal rumah malam Selasa lepas. Dan sekali lagi alhamdulillah, sepanjang perjalanan, semuanya ok...  semuanya berjalan dengan lancar... majlis kawen kaum kerabat pun dah selamat, cuma satu jela hajat tak sampai... tak jadi nak mandi kat air terjun sungai pandan (kalo zaman aku kekecik dulu, orang panggil air terjun panching). Almaklumlah, asyik hujan 24 jam. Nak buat camane... dah memamg musimnya... terima jelaa... huhuu...

Sesekali berjumpa kaum kerabat belah pantai timur sana... so akan jadi lumrahlah untuk memasing bertanya khabar dan bertukar cerita... ibarat macam jumpa setahun sekali di pagi raya... macam tulah lebih kurang... Dan soalan pebret para makcik para pakcik yang selalu tanya kat aku sejak aku berumur 20++ ni, kalo tak soalan no. 1, mesti no 2. Pendeknya salah satu mesti ada.


1. "Sekarang ko buat ape?"
2. "Ko bile pulak? (bile gatal nak menikah maksudnye tuh! Ngeh! Ngeh! Ngeh!)

Hohoho...

Aku memang suka balik kampung... sebab aku ni kaki rayau :p  So aku memang suka melayan perjalanan yang berjam-jam tu... seronok tengok pemandangan kiri kanan walhal aku dah tahu yang pemandangan tu tetap sama macam tu dan tak pernah berubah sejak dulu lagi, yakni sejak aku jadi budak KL dan kuantan tu mula aku panggil sebagai my hometown di tahun 1992. Dan aku pun tahu, takkan bertukarnya si pokok hijau tepi highway tu jadi pokok kaler merah... aku tahu benda yang aku tengok tu tetap macam tulaa jugak... tapi entah kenapa... bakpe yek.... aku memang suka melayan pemandangan tepi lebuh raya... dan bila fikir-fikir balik, itulah kuasa Tuhan, kan? Dia wujudkan rasa suka kat dalam diri aku ni untuk tengok ciptaan Dia... :)

Cuma bila dah nak sampai kampung tu, katakan lagi 10 min nak sampai, aku memang mula rasa tak best. Yelaa.. Nak best apanya... bila balik je, mesti kena soal dek seorang dua makcik yang memang terkenal dengan kebizibodiannya nak tahu hal terkini kaum kerabatnya yang lain. Dan soalannya, kalo tak yang no.1 tu, mesti no.2.

Tensen ke aku?

Tensen laa jugak. Yang no. 1 tu kira takda masalah sangat. Malah kalo nak ikut income yang aku dapat bulan-bulan buat masa ni, gaji aku dikira tak kalah dengan anak-anak mereka, malah ada tu pendapatan aku lebih banyak berbanding sesetengah mereka... hehehe...

Tapi bila tanya soal no.2, soalan ni yang buat aku kelu lidah nak jawab.

Bukan takda jawapan.
Bukan tak reti bukak mulut then cakap reasonnya sekian sekian bla bla bla....
Bukan tak reti beradab bersopan nak jawab elok-elok cakap cara motivator bagi ceramah...

Bukan tak boleh buat semua tu...
Tapi... aku tak boleh nak bagi jawapan sekarang sebab jawapan yang sebenarnya, hanya aku dan Allah je yang tahu mengapa aku perlu rahsiakan buat masa ni dan kenapa aku tak boleh bagi tahu mereka mengenai kenapa sehingga kini aku masih belum kawen-kawen lagi.

Sebab jawapan yang sebenar dan yang tepat, memang aku tak pernah cerita kat sesiapa meskipun ahli keluarga aku sendiri... including my parents!

So setakat ni, kalau aku jawab pun,  jawapan aku banyak kepada nak elak menjawab sebenarnya... so aku akan jawab alasan tunggu rumah siaplah, tunggu sampai serulah, tunggu anak raja masuk minanglah dsb... Memang ada yang fakta, tapi  ada jugak yang auta. Tang anak raja masuk minang tu memang sah-sah auta, kan?

Sekarang ni biarlah aku pendam dulu jawapan yang sepatutnya aku jawab bila aku diaju soalan berkaitan kawen+jodoh ni semua. Biarlah dulu. Sebab benda yang rahsia ni, selagi 'target sebenar' tak sampai, biarlah menjadi rahsia antara aku dan Dia saja. Sebab orang takkan paham apa impian kita dan apa matlamat hidup kita. Hanya Allah yang tahu.

So, biarlah mereka nak bercakap. Yang penting aku tahu apa hajat aku dan apa matlamat hidup aku.

Kan? :-)

2 comments:

VFN said...

betik!!!!
muahahahaa...

biarlah apa org nak kata...
jodoh masing2 ada cuma taktau cepat atau lambat...

ieza said...

ceh hampeh! berjaya jugak ko jejak aku kat sini ekk??
tulaa pasal...
soal jodoh ni takleh nak kate...
sebab terlalu banyak nak kena pk.
kawen bukan untuk sehari dua...
kan? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perhatian!

***Kepada korang-korang yang dah follow blog kita, kita ucapkan jutaan terima kasih dan sebagai membalas budi, sila tinggalkan alamat URL blog korang di Kotak Cakaran untuk kita follow balik. TQ!
***Semua kandungan blog ini adalah milik blogger sepenuhnya dan semua idea dan penulisan terilham dengan spontan dan boleh jadi ianya muktamad atau boleh jadi ianya boleh berubah. Harap maklum!

Tentang Blogger

Ieza Hafizah cuma seorang manusia biasa macam korang jugak. Sebelum ini bekerja sebagai Pereka Grafik (percetakan) serta QC cum Admin dalam bidang percetakan, tetapi sebelum tu pernah menyandang jawatan sebagai Plate Maker untuk seketika. Namun disebabkan bakat dan minatnya telah terarah untuk menjadi seorang peniaga, kini Ieza Hafizah bekerja sepenuh masa untuk perniagaan kecil-kecilan milik keluarga. Cita-citanya moga satu hari nanti, beliau dapat membuka sebuah perniagaan miliknya sendiri, seterusnya merealisasikan impiannya untuk meramaikan lagi usahawan Melayu Islam di Malaysia ini, insyaAllah!