Duit Belanja Sally

6 Dec 2011

Jangan putar isu lucah lagi. Tolonglah!

Kadangkala saya makin bosan dengan permainan politik di Malaysia ni. Dan satu ketika dulu, boleh dikatakan saya agak ikut perkembangan hal politik negara ni. Sebab dulu ayah ketua cawangan parti. Bangga tak sebab tak ramai perempuan muda macam saya layan politik. Hehehe...

Tapi makin hari saya makin tak ambil port pasal komitmen kerja semakin bertambah dari masa ke semasa. So bila sesekali tengok tv tu, tengok berita, hati yang neutral ni tetiba jadi panas dan rasa geram je sebab berita yang dipaparkan terlalu murah dan tak salah jika saya katakan terlalu jijik untuk didengar oleh semua lapisan umur rakyat negara ini.

Saya paham, pilihan raya dah nak dekat. Tapi sebagai badan politik yang berkuasa, janganlah terlalu ekstreem menghentam pihak lawan sehingga mendakwa seolah-olah kamu saja yang betul dan pihak lawan serba tak betul dan salah semuanya. Ini permainan psiko. Takkan tak tahu kot, dalam ilmu psikologi, semakin banyak kita memburukkan  orang, semakin banyak kita menjatuhkan orang, semakin banyak kita memperkatakan keburukan musuh kita, sebenarnya kita secara tak langsung mendedahkan siapa diri kita sebenarnya dan orang secara mudah boleh judge kita bahawasanya kita ni memang tak boleh pakai. Useless dan hopeless sebab 24 jam cari kelemahan orang. Pasal apa? Pasal tak yakin dengan keunggulan diri sendiri dan tak  yakin dengan potensi diri sendiri. Betul tak?

Bagi yang jahil dan kurang ilmu agama, bolehlah nak ngata itu ini dan guna pakai isu sumpah laknat lah liwat lah etc yang saya katakan di awal tadi, isu yang terlalu jijik untuk saya kupas di sini. Serius seh, memang jijik nak cakap pasal isu ni. Seolah-olah mereka lupa, dengan menjaja isu ini, secara tak langsung pihak negara luar akan menganggap Malaysia negara yang mempunyai pemimpin atau parti politik yang suka benda lucah. Tak malu ke? Orang jahil bolehlah disuap dan hadam tanpa banyak soal. Tapi bagi yang tahu dan ahli dalam ilmunya, nampak sangat kenaifan isu yang dimainkan. Nampak sangat, ok?

Saya tak pihak mana-mana sekarang. Sebab saya pun tak tahu nak keluar mengundi ke tak PRU kali ni. Bosan seh. Tapi saya pun  tak ingin jadi rakyat yang bodoh bangang yang terima sesuatu isu tu tanpa membuat kajian dan soal siasat terlebih dahulu. Sebab orang bijak, dia takkan terima sesuatu berita tu tanpa menyiasat kebenarannya terlebih dahulu, kan? So saya nak jadi orang yang bijak. Dan saya sering merujuk mereka yang ahli dalam isu yang dimainkan sebab saya perlukan orang yang bijak untuk menerangkan sesuatu isu tu secara lebih jelas dan terperinci tanpa memihak kepada sesiapa melainkan menganggap ianya suatu amanah Allah yang perlu penjelasan yang adil. Itu saja.

Dan mintak maaf cakap.
Saya melihat ramai mereka yang di luar sana menjadi pak turut dan mengangguk menggeleng tanpa menyiasat kebenaran sesuatu isu itu terlebih dahulu. Memang sangat kasihan pada mereka yang bersikap seperti ini.

Tapi saya yakin, zaman sekarang jauh lebih baik dari sebelum ini, di mana kemudahan capaian jalur lebar semakin meluas, dan sekali gus penyampaian berita menjadi semakin berkembang ke seluruh pelusuk di tanah Melayu ini. Hopefully korang yang membaca ni tergolong dalam golongan yang bijak, insyaAllah!

Tentang isu liwat, sumpah laknat, isu menuduh tanpa bukti kukuh, saya suka melihat catatan UZAR sebab bagi saya, beliau seorang yang ahli dalam ilmunya dan seorang yang telus tanpa memihak kepada sesiapa.

Boleh rujuk sini untuk bedah siasat sesuatu isu.
Selain tu, pendapat ulama besar Mesir Profesor Yusuf Al-Qardhawi jugak penting untuk dijadikan bahan rujukan. Dan juga beberapa laman web ilmuan lain serta forum yang saya jenguk sekali sekala untuk mendapatkan gambaran yang jelas tentang sesuatu isu tersebut. Jangan dengar dari media masa tempatan 100%. Amatlah kurang bijak jika anda percaya 100% berita yang media masa kita sampaikan itu. Sekarang zaman IT, semua maklumat di hujung jari. Jadi, manfaatkanlah. Jangan bz dengan FB/Twitter jer. Jangan sibuk layan Youtube je. Jangan asyik nak cari duit je. Hal negara nak tak nak kena ambik tahu jugak.

Saya memang begini. Jika ada rakan yang menceritakan keburukan rakan yang lain pun, saya akan tanya jugak kepada rakan yang diceritakan itu. Betul ke si Minah tu cerita macam tu macam ni pasal ko. So jangan dengar dan terus hadam. Siasat dulu. Then baru buat keputusan. Betul ke tak cakap si Minah ni. Ini baru dikatakan bijak. Kalau tak, habislah porak peranda hubungan kita sesama rakan dek kebodohan dan kebangangan diri kita sendiri dalam menerima sesuatu input dari seseorang.

Paling penting, apa pun  isunya, tepuk dada, tanya iman. Jangan tanya selera sebab kalau tanya selera, selera mesti nak makan Pizza Hut jer. Hahaha...
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

1 comment:

UniMeOw said...

betol 2 kak,,da x de idea gamaknya..

cukup2 la ngan isu tah pape ni...

pe kate,,duduk semeja n pk cmner nak majukan negara...
ni x,,asek nak bercakar je!!

ngalahkan kucing!! >_<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perhatian!

***Kepada korang-korang yang dah follow blog kita, kita ucapkan jutaan terima kasih dan sebagai membalas budi, sila tinggalkan alamat URL blog korang di Kotak Cakaran untuk kita follow balik. TQ!
***Semua kandungan blog ini adalah milik blogger sepenuhnya dan semua idea dan penulisan terilham dengan spontan dan boleh jadi ianya muktamad atau boleh jadi ianya boleh berubah. Harap maklum!

Tentang Blogger

Ieza Hafizah cuma seorang manusia biasa macam korang jugak. Sebelum ini bekerja sebagai Pereka Grafik (percetakan) serta QC cum Admin dalam bidang percetakan, tetapi sebelum tu pernah menyandang jawatan sebagai Plate Maker untuk seketika. Namun disebabkan bakat dan minatnya telah terarah untuk menjadi seorang peniaga, kini Ieza Hafizah bekerja sepenuh masa untuk perniagaan kecil-kecilan milik keluarga. Cita-citanya moga satu hari nanti, beliau dapat membuka sebuah perniagaan miliknya sendiri, seterusnya merealisasikan impiannya untuk meramaikan lagi usahawan Melayu Islam di Malaysia ini, insyaAllah!